• Przedszkole Miejskie nr 2 w Przeworsku
  • Przedszkole Miejskie nr 2 w Przeworsku
  • Przedszkole Miejskie nr 2 w Przeworsku
MENU WITRYNY
Start
Aktualności
Ogłoszenia
Dla rodziców
Personel
Rada rodziców
Publikacje
O nas
Statut
Napisz do nas
RODO
Deklaracja dostępności


Polecamy również




 
Trudne zachowania przedszkolaka
27.01.2013.

Trudne zachowania przedszkolaka. Jak reagować? Jak prostować, nie raniąc?

Dziecko, podobnie jak dorośli przeżywa swoje problemy. Poddawane jest coraz to nowym próbom i doświadczeniom; kontaktuje się z różnymi osobami ze swojego otoczenia: dorosłymi i rówieśnikami. Zdobywa wiedzę, rozwija swoje sprawności umysłowe i fizyczne. Wśród wielu sytuacji, w których uczestniczy i pełni różnorodne role, są i takie, które zarówno w potocznym języku, jak i w języku psychologii określamy mianem trudnych. Jakie są tego przyczyny? Jak objawiają się trudne zachowania przedszkolaka? Jakie wsparcie zagwarantować dziecku, by poradziło sobie z wyjściem z trudnej sytuacji?

Przyczyny, które mogą powodować u małego dziecka trudne zachowania:

- brak znajomości zasad, jak i brak stałego systemu zasad i konsekwencji

- trudność w komunikowaniu się

- zachowanie opozycjo-buntownicze, czyli celowe łamanie zasad

- trudne zachowanie wynikające z obecności objawów różnych zaburzeń: np.: ADHD, zespół Aspergera, upośledzenie umysłowe, FAS, zespół dziecka maltretowanego, nadużycie seksualne, niedosłuch, alergie, „lęki separacyjne” , adaptacja do nowych warunków, choroby somatyczne itp.….

Najczęściej wymieniane przez rodziców i nauczycieli problemy to trudności w zachowaniu dziecka, związane z zaburzoną koncentracją uwagi, nadruchliwością, nadimpulsywnością. Tym obszarom przyjrzymy się wnikliwie, by pomóc Państwu w sposób bezpieczny, nie raniący dziecka, opanować trudne zachowania u naszych maluchów.

1. Zaburzenia koncentracji uwagi- objawy najczęściej spotykane u dzieci:

- bardzo szybko się rozprasza,

- zapomina polecenia,

- szybko się nudzi,

- często przerywa pracę,

- czyta bez zrozumienia,

- wraca do początku, gdy przerwie pracę,

- charakteryzuje je chaos odpowiedzi i natłok myśli,

- bardzo dużo gestykuluje,

- ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy,

- unika zadań wymagające wysiłku umysłowego,

- zapomina, co było zadane.

Wskazówki dla rodziców, jak pomóc dziecku przejawiającemu zaburzenia w zakresie koncentracji uwagi:

- dawać bardzo krótkie komunikaty, formułowane w pozytywie,

- powtórzyć polecenia krótko i czytelnie,

- sprawdzić, czy dziecko wykonało to polecenie,

- zwracać uwagę hasłowo: Spójrz na mnie!, Halo!

- użyć dzwoneczka lub gwizdka, jako krótkiego sygnału dźwiękowego,

- stanąć przy dziecku, poklepać po ramieniu, kucnąć i popatrzeć mu w oczy, poprosić o powtórzenie twoich słów- utrzymać kontakt wzrokowy.

2. Nadmierna ruchliwość – objawy najczęściej spotykane u dzieci:

- nerwowe ruchy rąk i stóp,

- często wstaje z miejsca, chodzi po mieszkaniu,

- nadmierna gadatliwość,

- ciągle kręci się,

- gryzie ołówki i kredki,

- wyrywa się do odpowiedzi, choć nie zawsze zna właściwą odpowiedz,

- zaczepia, potrąca.

Wskazówki dla rodzica, jak pomóc dziecku przejawiającemu nadmierną ruchliwość:

- prosić dziecko o wykonanie dobrych czynności,

- chwalić za każdy etap pracy, mówić powoli,

- mało dopytywać, bo ucieknie od kontaktu,

- za każdym razem pokazywać mu, co robi dobrze, z czego się cieszymy

- gdy biegnie po korytarzu, zatrzymać go i utrzymać kontakt wzrokowy, odciągnąć uwagę,

- wzmacniać pozytywnie, chwalić za wykonanie jakiejś czynności zgodnie z naszymi oczekiwaniami.

3. Nadmierna impulsywność - objawy najczęściej spotykane u dzieci:

- impuls- tzw. działanie natychmiastowe,

- reakcja jest nieproporcjonalna do bodźców,

- działa, nie przewidująco konsekwencji swojego działania, łatwiej podpada, bo nie sprawdza, czy nauczyciel jest obok,

- wie, co powinien zrobić, ale tego nie robi, zna reguły ale ma problem z ich zastosowaniem,

- jest niecierpliwe, często wtrąca się do rozmowy, nie czeka na swoją kolej,

- przypadkowo, nieumyślnie niszczy rzeczy,

- prowokuje, kłóci się,

- obraża się, kłamie,

- opowiada nie na temat, woli mówić niż słuchać,

- generalizuje.

Wskazówki dla rodzica, jak pomóc dziecku przejawiającemu nadmierną impulsywność.

- dzień po dniu przypominać o zasadach,

-proponować: Weź ołówek i narysuj na kartce jak jesteś zły.

- odwrócić uwagę dziecka,

- zaproponować, by poskakało na materacach,

- posadzić pomiędzy spokojnymi dziećmi.

Marta Maziarz


 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
Uczymy dzieci


 

Facebook
 
 
Praca na odległość


 
Obecnie na stronie
Copyright © Urząd Miasta Przeworska