Edukacja teatralna w przedszkolu
Edukacja przedszkolna daje wiele możliwości dzieciom do podjęcia działań twórczych, w wyniku, których rozwijają swoje zainteresowania i zdolności. Jedną z nich jest właśnie edukacja teatralna, z którą dziecko spotyka się już w czasie własnych swobodnych zabaw. Dzieci chętnie bawią się w teatr, odtwarzając sytuacje z życia rodzinnego, przedstawiając role osób z najbliższego otoczenia. Dziecięce teatrzyki są nie tylko wspaniałą formą zabawy, w rozwoju dziecka odgrywają ważną rolę: rozwijają wyobraźnię, fantazję, twórcze myślenie dziecka, piękną poprawną mowę, pomagają przełamać nieśmiałość, uczą współdziałania w zespole i wyzwalają aktywność. Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci. Wskazują wyraźnie na to, co dobre, a co złe, jakie postępowanie jest nagradzane, a jakie potępiane. Pozytywny bohater, z którym dziecko spotyka się w spektaklu teatralnym, zdobywa jego uznanie, wyzwala chęć odegrania podobnego zachowania, pomaga w zrozumieniu, dlaczego takie zachowanie jest dobre. Pokazywanie negatywnych bohaterów, bo i tacy istnieją w bajkach; ma duże znaczenie, ale powinno być odpowiednio zinterpretowane najlepiej przy udziale samych dzieci. Ważne jest by dzieci umiały dokonać oceny złego postępowania.
Rozumiejąc ogromną rolę edukacji teatralnej dla rozwoju dziecka wprowadzamy lub proponujemy w codziennych zabawach i zajęciach różne małe formy sceniczne np.:
W każdej sali znajduje się kącik, w którym znajdują się elementy teatralne: pacynki, kukiełki i inne rekwizyty, które w każdej chwili dzieci wykorzystują do różnych zabaw w teatr. Dzieci mają możliwość oglądania przedstawień teatralnych w wykonaniu profesjonalnych aktorów oraz przygotowywanych przez nauczycielki. Wyjeżdżają na spektakle teatralne do Teatru „Maska” w Rzeszowie. Każdy pobyt w teatrze lub obejrzenie przedstawienia w przedszkolu – znajduje natychmiast odbicie w zabawach dziecięcych, które są czasami dla nas przyglądających się z boku bardzo niespodziewane i twórcze. Słuchanie improwizacji małych dzieci wzbudza zachwyt, bo nigdy żaden dorosły nie wpadłby na takie pomysły, jakie mają dzieci. Branie udziału w przedstawieniach znajduje także odzwierciedlenie w pracach plastycznych dzieci (szczególnie tych starszych), które tworzą swoje kukiełki, wycinają je, przymocowują patyczki a później znów bawią się w teatr improwizując różne teksty. Na twarzach dzieci widać wtedy radość twórczą – po prostu dobrze się bawią.
Można powiedzieć, że teatr i w ogóle sztuka w życiu dziecka jest bardzo ważnym środkiem kształtowania jego osobowości, rozwija zdolność spostrzegania, dostarcza obrazowej, konkretnej wiedzy o świecie i człowieku, przełamuje stereotypy myślowe i prowokuje do nowego widzenia i nowego sposobu oceny zjawisk, rozszerza zakres osobistego doświadczenia, ułatwia podjęcie decyzji w nowych trudnych sytuacjach życiowych, dostarcza zasad i wzorów moralnego zachowania, kształci wrażliwość moralną, pełni funkcję ideologiczną, pełni funkcje patriotyczne, wzmacnia poczucie więzi narodowej, harmonizuje rzeczywistość, wypełnia funkcję integrującą (w sensie społecznym) tworząc nowe i wzmacniając istniejące więzi społeczne, ma znaczenie adaptacyjne, umożliwiając przystosowanie dziecka do społeczeństwa, kształci kulturę zachowania i obyczajów, kształci kulturę uczuć, daje poczucie pełnej wartości, dostarcza prawdziwej rozrywki.
Nasze teatrzyki to po prostu spontaniczna zabawa dzieci.
W każdej chwili zamieniamy się w aktorów i bawimy się grą w teatr.
Barbara Bujny
Marta Maziarz
|