Jan Paweł II Wychowanie do wartości
Wychowanie polega pozwoleniu człowiekowi stać się człowiekiem, na pokazaniu mu jak być a nie tylko jak mieć. Aby poprzez wszystko, czym jest i wszystko, co ma, stał się bardziej człowiekiem.
Wartość według pedagogów to wszystko to, co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa, coś co nadaje sens ludzkiemu życiu. Dziecko poznaje wartości i uczy się ich na dwa sposoby: w sytuacjach życia codziennego lub poprzez działalność różnych instytucji ( przedszkola, szkoły).
Dlaczego ważne jest wychowanie do wartości? Wartości pozwalają człowiekowi określić cel swojego życia, a to jest niezbędny warunek funkcjonowania człowieka w świecie. Brak konkretnego celu opartego o pewne wartości jest częstą przyczyną frustracji, agresji, smutku i zagubienia. Pokazywanie sensu życia jest głównym cele wychowania do wartości. I choć małe dziecko nie zastanawia się jeszcze nad tym, po co żyje, bardzo ważne jest przygotowanie odpowiedzi na to pytanie wtedy, gdy się pojawi. Bo gdy jest sens jest - jest cel, dla którego się żyje, gdy jest cel człowiek znajduje energię twórczą do zdobycia go.
Podstawową rzeczą w procesie wychowania jest uświadomienie sobie, że każdy człowiek jest indywidualnością, jest niepowtarzalny. A jednak do czasu daje się formować i kształtować. Należy tak przeprowadzić działalność wychowawczo – dydaktyczną, aby u małych dzieci rozwijały się pożądane postawy społeczno – moralne. Z przeprowadzonych rozmów z dziećmi przedszkolnymi wynika, że największą wartością jest dla nich rodzina, otaczająca przyroda, miłość, życie, przyjaźń. Przedszkole przez celowe działanie czynnie uczestniczy w procesie wychowania do wartości oraz wyzwala i kształtuje u dzieci postawy moralne.
Tradycją naszego Przedszkola Miejskiego nr 2 stał się piknik rodzinny. Uroczystość jest doskonałą okazją do świętowania Dnia Mamy, Dnia Taty, Dnia Dziecka, kształtowania uczucia przywiązania, miłości oraz szacunku do rodziców. Piknik był okazją prezentowania umiejętności taneczno - wokalnych naszych przedszkolaków. Dzieci mogły wesoło spędzić czas z rodzicami, a atrakcji nie brakowało: wspólny poczęstunek, zabawy, tańce wpływały na pozytywne stosunki emocjonalne rodzic – dziecko, dziecko – rodzic, budowanie właściwej atmosfery rodzinnej opartej na miłości i czułości. Znana polska psycholog M. Braun – Gałkowska w swojej książce Psychologia domowa pisała: O efektach wychowania dzieci nie decydują specjalne metody, lecz rodzaj więzi rodziców z dziećmi.
Mówienie dzisiaj o ojczyźnie i o miłości do niej wielu Polaków drażni. Socjologowie sygnalizują, że współczesnych Polaków zwłaszcza młodych cechuje zatrważająco niska ocena własnego narodu. W trosce o ojczyznę i miłość do niej nasza placówka opracowała program pt. Jestem Polakiem i Europejczykiem, Który pozwolił u małych podopiecznych kształtować szacunek i przynależność narodową. Dnia 30. 04. 2008 nauczycielki z grupy „Myszki” 3 - latki i z grupy „Plastusie” 6 – latki przeprowadziły zajęcie pokazowe, integrujące grupy na temat „ Wzdłuż Wisły”. Celem tego zajęcia było nabycie przynależności narodowe, ukazanie piękna naszej ojczyzny. Dzieci wykonały tańce narodowe, recytowały wiersze., przytaczały myśli najwybitniejszego Polaka naszych czasów Jana Pawła II. W quizie pt. „Co wiemy o naszej ojczyźnie” wykazały się umiejętnościami i wiedzą.
W maju i w czerwcu jak co roku nasi podopieczni biorą udział w wycieczkach krajoznawczych. Wycieczki stanowią źródło wiedzy i radości, są doskonałym środkiem odkrywania świata, uczą właściwego zachowania się w grupie, ukazują piękna naszego ojczystego kraju.
Od najmłodszych lat dziecko powinno poruszać się w orbicie takich wartości jak: piękno, dobro, miłość do rodziców i kraju ojczystego. S. Słwaiński twierdzi, że prawdziwe wychowanie z natury rzeczy musi być odniesione do wartości, z zagubienie ich przez społeczeństwo musi rodzić kryzys wychowania, toteż narastający chaos w naszym kraju w sferze wartości stanowi główne źródło problemów wychowawczych.
Marta Maziarz
|