Deklaracja dostępności Przedszkola Miejskiego Nr 2 w Przeworsku
Przedszkole Miejskie Nr 2 w Przeworsku zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Przedszkola Miejskiego nr 2 w Przeworsku.
Data publikacji strony internetowej:
Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Treści niedostępne
Materiały wideo nie mają alternatywnej zawartości w postaci audiodeskrypcji,
Zdjęcia z wydarzeń nie posiadają pełnych opisów alternatywnych,
Mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępność
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
Deklarację sporządzono dnia:
Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia:
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: Sylwia Jurkiewicz.
E-mail: jurkiewicz-sylwia@wp.pl
Telefon: 166487914
Każdy ma prawo:
zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
Skargi i odwołania
Na niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres:
Organ nadzorujący: Barbara Bujny - Dyrektor Przedszkola Miejskiego Nr 2 w Przeworsku
Adres: Przedszkole Miejskie Nr 2 w Przeworsku
M. Konopnickiej 21a
37-200 Przeworsk
Do przedszkola prowadzi jedno wejście od ul. M. Konopnickiej, bez podjazdu dla wózków. Budynek przedszkola jest obiektem piętrowym, nie posiada windy. W środku budynku występują progi i schody ograniczające poruszanie. Budynek nie posiada toalet dostosowanych na potrzeby osób niepełnosprawnych. Tuż przy budynku znajduje się parking ogólny, bez parkingu dla osób niepełnosprawnych. W przedszkolu nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.
Umiejętności motoryczne i ich rola w wieku przedszkolnym
Ruch jest naturalną, fizjologiczną potrzebą dziecka, jednocześnie warunkuje prawidłowy jego rozwój. Z aktywnością ruchową wiążą się bardziej szczegółowe pojęcia, a mianowicie umiejętności motoryczne. Można je podzielić na dwie grupy: motorykę dużą oraz motorykę małą. Rozwijanie tych umiejętności w znaczący sposób przyczynia się do poprawy całościowego rozwoju dziecka (także w kontekście społecznym), czyli wpływa na lepsze radzenie sobie w grupie przedszkolnej.
„Ruch jest życiem – życie jest ruchem” Alfred Senge
Motoryka duża i motoryka mała
Samo pojęcie motoryki nasuwa skojarzenia z ruchem, sprawnością fizyczną. Jednak, nawet najprostszy ruch wynika ze złożonych procesów, których wykonawcą są mięśnie, a zarządcą jest mózg.
Składowe motoryki to między innymi:
• wytrzymałość i kondycja
• siła i jej zastosowanie
• ruchomość
• koordynacja i świadomość ciała
• szybkość i zdolność reakcji
• równowaga
Układ motoryczny różnicujemy na dwie kategorie, tj.: motorykę dużą i motorykę małą. Co dokładnie oznaczają te pojęcia?
Motoryka duża stanowi wszystkie obszerne ruchy, w które jest zaangażowane całe nasze ciało lub jego znaczna część, np. ręce i nogi. Jest to taki rodzaj aktywności ruchowej jak: chodzenie, bieganie, skakanie, czołganie się, jazda na rowerze, czy też pływanie.
Motoryka mała natomiast znajduje swe odniesienie we wszelkich ruchach palców i dłoni, czyli ruchach o znacznie mniejszym zakresie, ale wymagających ogromnego skupienia i koncentracji uwagi. Motoryka mała to takie czynności, jak: rysowanie, malowanie, pisanie, ugniatanie czegoś w dłoni, czy rzeźbienie.
Ważne jest, aby dziecko rozwijało umiejętności zarówno w dziedzinie dużej, jak również małej motoryki. Jego osiągnięcia w każdej z tych dziedzin nie muszą być jednakowe, jednak dobrze jest, aby miało okazję do ćwiczenia zarówno drobnych, precyzyjnych ruchów, jak i tych dużych, zamaszystych.
Aby dziecko mogło poprawnie wykonywać złożone ruchy motoryki małej (rysowanie, pisanie), powinno najpierw dobrze opanować proste ruchy z zakresu motoryki dużej (ogólna aktywność ruchowa). Dlatego im więcej form ruchowych dziecko opanuje w okresie przedszkolnym, tym lepiej rozwiniemy jego koordynację ruchową i koncentrację uwagi, co znacznie ułatwi mu wykonywanie wszelkich czynności manualnych, jakie spotkają je w szkole.
Motoryka a wpływ na rozwój dziecka
Motoryka jest związana z następującymi dziedzinami życia:
• Rozwój społeczny: Interakcje z innymi i relacje międzyludzkie zależą od motoryki. Jeśli dziecko jest na niższym poziomie motorycznego rozwoju od rówieśników, szybko zostanie wykluczone lub zacznie unikać sytuacji, których aktywność sportowa będzie wymagana.
• Rozwój fizyczny: Tylko przy odpowiedniej dawce ruchu kości, mięśnie i system nerwowy mogą się prawidłowo rozwijać.
• Rozwój poznawczy (kognitywny): Zdolność i efektywność uczenia się są znacznie wyższe, jeśli dziecko dużo się rusza, a jego motoryka rozwija się poprawnie. Także zdolność reakcji poprawia się.
• Rozwój sensoryczny: Rozwój sensoryczny, czyli postrzeganie zmysłami, może prawidłowo rozwijać się jedynie wtedy, gdy dziecko jest aktywne fizycznie. Postrzeganie wizualne poprawia się, jeśli maluch np. biegnąc, musi orientować się w przestrzeni. Bieganie po różnym podłożu wpływa pozytywnie na rozwój wrażeń dotykowych.
• Rozwój emocjonalny i psychiczny: Dzieci, u których obserwuje się prawidłowy rozwój motoryki, są bardziej stabilne emocjonalnie. Mają pozytywny obraz siebie, wierzą we własne możliwości i rzadziej są lękliwe.
• Rozwój mowy: Rozwój mowy jest także związany z motoryką. Jeśli ruchy konieczne do mówienia nie są prawidłowo wykonywane, dziecko nie nauczy się dobrze mówić. Poza tym dzieci, które dużo się ruszają, lepiej się koncentrują i są bardziej chłonne.
Dlaczego umiejętności motoryczne są przydatne w przedszkolu?
• dziecko z większym sukcesem będzie się włączać do różnych gier, sprawniej operować zabawkami;
• sprawne motorycznie dziecko potrzebuje mniej pomocy w rozmaitych czynnościach. Będąc w grupie jest jednym z wielu dzieci, zatem im bardziej jest samodzielne, tym jest mu łatwiej i zyskuje większą pewność co do swoich możliwości (nie musi np. prosić o pomoc przy wyjęciu jakiejś zabawki, gdyż samo sprawnie otwiera pudełko, sięga po coś na półkę itp.);
• zabawa w wieku przedszkolnym jest realizowana jako wyraz różnych aktywności motorycznych. Jeżeli dziecko ma trudność w układaniu klocków, łapaniu piłki czy innych podobnych czynnościach, grupa dzieci może wyłączać go z zabawy (lub samo dziecko nie podejmuje się udziału w zabawie);
• motoryka powiązana jest z rozwojem intelektualnym. Słabo rozwinięte zdolności motoryczne powodują niepewność, niezgrabność czy powolność, a to wpływa na spowolnienie rozwoju umysłowego, blokuje ciekawość dziecka;
• sprawność motoryczna niesie za sobą większą zaradność, uważność i aktywność. Oceniając się w odniesieniu do innych dzieci, cechy te z pewnością dodadzą dziecku pewności i zwiększą szacunek do własnej osoby.
Praktyczne wskazówki, czyli na co zwrócić uwagę, by rozwijać motorykę:
• zadbajcie o stan fizyczny dziecka. Zdrowsze dzieci robią większe postępy w rozwoju motorycznym, w przeciwieństwie do dzieci chorowitych, które będąc osłabione, nie mają możliwości i okazji, aby ćwiczyć i tym samym usprawniać motorykę;
• zwracajcie uwagę na sposób odżywiania. Dieta powinna być zrównoważona. Dziecko otyłe ma zdecydowanie słabsze zdolności motoryczne;
• stwarzajcie okazję do różnorodnych aktywności – spacerujcie, uczcie jeździć na rowerze, pozwalajcie korzystać z placów zabaw, z różnymi sprzętami. Dziecko, spędzające większość czasu w mieszkaniu, wolniej rozwinie zdolności motoryczne;
• nie wyręczajcie dziecka w ubieraniu się (jeśli potrafi już to zrobić);
• zachęcajcie do samodzielnego sięgania po zabawkę, która upadła lub znajduje się na wyższej półce;
• nie nalegajcie na naukę drobnych i precyzyjnych ruchów dopóki dziecko nie opanuje tych podstawowych z zakresu dużej motoryki, np. szanujcie same starania, jeśli nawet rysunki bardziej przypominają bazgroły. To ważny etap, który przygotowuje do dalszego rozwijania umiejętności pisania i rysowania;
• nie przyśpieszajcie nauki czynności, na które dziecko jeszcze nie jest gotowe, gdyż wzbudzi to w nim lęk przed dalszymi próbami i spowoduje rezygnację.
• unikajcie karcenia z powodu nieudolności, potknięcia czy upuszczenia czegoś. To może jeszcze bardziej usztywnić ruchy dziecka i nasilić niezręczność;
• będąc w parku czy na placu zabaw, zachęcajcie do tego, aby dziecko skakało na dwóch nogach do przodu i do tyłu, następnie na jednej nodze, a także bawiło się w klasy. Ćwiczenia takie usprawniają koordynację ruchową.
• tańczcie – wspólnie lub zachęcajcie dziecko do takiej aktywności. To rozwinie zdolności przestrzenne i poczucie kontroli nad ciałem.
• bawcie się piłką – łapcie, odbijajcie zamiennie raz jedną raz drugą ręką, wrzucajcie do zaimprowizowanego kosza. Korzystnie wpłynie to na kontrolę i koordynację ruchów.
Zakres umiejętności w wieku do 5 lat
MOTORYKA DUŻA:
- schodzi ze schodów, stawiając nogę na każdym stopniu
- może kozłować piłkę 5 razy pod rząd
- może kozłować piłkę w kierunku osoby oddalonej o 1,5 m
- może złapać piłkę po odbiciu od ziemi
- może rzucić piłkę w kierunku osoby oddalonej o 1,5 m
- może kopnąć piłkę
- może samodzielnie usiąść na huśtawce
- może skakać obunóż
- może skakać na jednej nodze (na prawej i lewej)
- może skoczyć do przodu i zeskoczyć na nogi
- może chodzić po linii, stawiając nogę przed nogą
- może stać na jednej nodze przez 10 sekund
- utrzymuje równowagę przy pomocy rąk
MOTORYKA MAŁA:
- trzyma ołówek prawidłowo
- używa kredek świecowych nie łamiąc ich
- używa nożyczek
- koloruje, nie przekraczając linii
- umie narysować kwadrat
- umie narysować dobre koło
- umie układać prostą układankę
- korzysta z kleju nie robiąc dużego bałaganu
- umie nawlec dwa koraliki na sznurek
- używa łyżki bez rozlewania
- pije wodę ze szklanki bez rozlewania
Dlaczego warto czytać dziecku baśnie.
06.10.2019.
Dlaczego warto czytać dziecku baśnie?
Gdy jesteśmy mali nasi rodzice czytają nam baśnie. Później jako dorośli sami czytamy je naszym pociechom. Dlaczego warto jest czytać dziecku bajki i w czym tkwi ich fenomen?
Książki towarzyszą nam już od najmłodszych lat. Te pierwsze drukowane często na papierze kredowym przyciągają wzrok barwnymi ilustracjami. Najczęściej najmłodszych fascynuje nie tylko sama fabuła książki, ale zdecydowanie bardziej jej kolorowe obrazki. Gdy rodzice czytają dziecku fragmenty książeczki na głos, wówczas czuje się ono bezpiecznie i ma przeświadczenie, że najbliżsi troszczą się o nie w sposób wyjątkowy. Niektóre wątki absorbują dziecko do tego stopnia, że proszą rodziców o ich wyjaśnienie, a wspólne przeglądanie tomiku sprawia radość wszystkim domownikom. Czytanie daje więcej możliwości interakcji pomiędzy dzieckiem a rodzicem i stwarza okazję do intensywnej komunikacji.
Źródło wiedzy i inspiracji
Ilustrowane, złożone wyłącznie z obrazków, książeczki dla najmłodszych mają jeszcze jedną zaletę, a mianowicie oferują możliwość różnych interpretacji danego tematu. To sprawia, że dzieci stają się bardziej kreatywne, mają więcej pomysłów, a dzięki temu ich iloraz inteligencji wzrasta. Na pewno rodzice, którzy nieraz czytali swoim dzieciom zauważyli, że zatrzymują się one przy jednych ilustracjach znacznie dłużej niż przy innych. Zaciekawione zadają rodzicom pytania lub komentują obrazki, nierzadko wymyślając przy tym własne historie i tworząc ciekawe opowieści. Później dzieci malują te historie lub tworzą je w formie prac ręcznych. Trzeba pamiętać, że książka dla dziecka, nawet najmłodszego często jest źródłem wiedzy i inspiracji. Właśnie dlatego powinniśmy zagwarantować dziecku codzienną dawkę takich pozytywnych wartości.
Pozytywne aspekty czytania baśni
Wiele osób na różnych stanowiskach, uważa że czytanie dzieciom przynosi bardzo dobre rezultaty. Taką opinię mają również psychologowie, którzy są przekonani o tym, że bajki bardzo pozytywnie wpływają przede wszystkim na psychiczny rozwój naszych malców. Fabuła bajek dostarcza dziecku, które dopiero poznaje wszystko dookoła mnóstwa informacji o świecie społecznym, m.in. o normach, które w nim panują czy cenionych wartościach. Pomagają też w zrozumieniu przez niego relacji z innymi, a także w rozwiązywaniu problemów. Ponadto czytanie bajek sprzyja budowaniu własnej tożsamości. Często dzieci porównują świat fantastyczny ze światem, w którym żyją. Kluczową rolę odgrywa w baśniach narracja, której istotą jest nadawanie sensu własnym działaniom czy też wyborom. Wraz z biegiem czasu dzieci stopniowo odrzucają fikcję, uważając ją za zbyt infantylną, ale zanim to nastąpi pod wpływem bajek zdążą się wiele nauczyć.
Baśnie skarbnicą mądrości
Niezliczona jest ilość wszystkich walorów, które wypływają z czytania baśni. Czytając o przygodach np. Czerwonego Kapturka dzieci wiedzą czego mogą spodziewać się, gdy będą postępowały tak jak bohaterowie z bajki. Dzięki temu czerpią wiedzę o świecie, dowiadując się, że gdy będą postępować dobrze wówczas spotka je nagroda, ale gdy zrobią coś niegodziwego wówczas zasłużą na karę. Każde nawet małe dziecko powinno wiedzieć, że jego dobre postępowanie spotka się ze społeczną aprobatą, zaś złe z potępieniem. W gruncie rzeczy fenomen baśni polega na tym, iż dziecko w pełni angażuje się w przeżycia bohaterów, czerpiąc z niej nie tylko wiedzę, ale także ogromną siłę. Baśnie o wiele bardziej niż inna literatura epatują śmiercią, przemocą, krzywdą, heroizmem czy tchórzostwem. Są zdecydowanie bardziej mroczne i brutalne, ale jednocześnie przygotowują dzieci do zderzenia ze światem realnym. Uczą ich wejścia w dorosłość. I choć uzmysławiają dzieciom jak wiele zła czyha na nie w świecie, to jednak promują wyłącznie dobro. Ostatecznie książę poślubił przecież dobrego Kopciuszka, a nie jedną ze złych sióstr…
Posłuchaj opowieści swojego dziecka …
Przebywanie w fantastycznym świecie baśni pozwala na regenerację sił, a zawarta w nich mądrość sprzyja otwartości na nowe idee, a także promuje dobre wartości, tj. sprawiedliwość. Wnikliwy rodzic dzięki rozmowie ze swoją pociechą, która zainspirowana m.in. twórczością braci Grimm snuje opowieści, może zwrócić większą uwagę na to, co dzieje się z jego dzieckiem. Taka rozmowa może być też podstawą do tego, aby zdecydować się na pójście z dzieckiem do psychologa. Bowiem opowieści dzieci mogą być dla rodziców sygnałem, że ich dziecko przeżywa lęki, obawy czy frustracje, których z pewnością samo nie rozwiąże. Dlatego potrzebna może być w takim przypadku wizyta u specjalisty, który zaoferuje pomoc w rozwikłaniu tego typu problemu. Tymczasem sami bądźmy czujni i wsłuchujmy się w opowieści dzieci, które powstają na kanwie zasłyszanych baśni. Z pewnością warto jest czytać małym dzieciom bajki, a starsze zachęcać do ich samodzielnego czytania. Rodzice także sami mogą skorzystać na ich lekturze, ponieważ każdy z nas może odnaleźć w świecie bajek piękno, dobro i mądrość.
Smacznie, zdrowo, kolorowo.
12.10.2016.
Smacznie, zdrowo, kolorowo
Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Aktywne podstawy wobec zdrowia powinny być kształtowane od wczesnego dzieciństwa, gdyż rozwój dziecka dokonuje się nie tylko na bazie genetyki, ale także dzięki własnej aktywności i oddziaływań środowiska, w którym dziecko żyje. Na rozwój dziecka składa się wiele czynników m. in. prawidłowe odżywianie, które wiąże się wdrażaniem dzieci do kulturalnego spożywania posiłków, opanowanie techniki jedzenia, przezwyciężenie uprzedzeń do niektórych potraw oraz higiena spożywania posiłków. Racjonalne odżywianie dzieci ma bardzo duży wpływ na aktywność psychiczną, na stosunek do nauki i zabawy. Mając na uwadze zdrowie i dobro dziecka wdrażamy program autorski "Smacznie, zdrowo, kolorowo". Realizując program prowadzimy zajęcia edukacyjne promujące zdrowe odżywianie. Dzieci poznają Piramidę Żywieniową, wiedzą które produkty są zdrowe i że powinny je wybierać. Poznają wszystkimi zmysłami warzywa i owoce, samodzielnie przygotowujemy z nich soki, surówki, sałatki i desery. Dużą uwagę w naszym przedszkolu przywiązujemy do higieny przygotowywania i spożywania posiłków. Uczymy prawidłowego korzystania ze sztućców i serwetek. Świetnym pomysłem okazało się zaproponowanie dzieciom samodzielnego przygotowywania kanapek. Dzieci z ochotą wybierają zdrowe produkty, które najbardziej lubią i tworzą z nich barwne kanapki, dobrze sie przy tym bawiąc. Mamy nadzieję, że nie braknie nam pomysłów by w naszym przedszkolu było smacznie i zdrowo i żeby w błyskawicznym tempie wszystko znikało z talerzyków.