• Przedszkole Miejskie nr 2 w Przeworsku
  • Przedszkole Miejskie nr 2 w Przeworsku
  • Przedszkole Miejskie nr 2 w Przeworsku
MENU WITRYNY
Start
Aktualności
Ogłoszenia
Dla rodziców
Galeria
Nauczyciele
Rada rodziców
Publikacje
O nas
Napisz do nas

Polecamy również





 
Publikacje
Smacznie, zdrowo, kolorowo.
12.10.2016.

Smacznie, zdrowo, kolorowo

Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Aktywne podstawy wobec zdrowia powinny być kształtowane od wczesnego dzieciństwa, gdyż rozwój dziecka dokonuje się nie tylko na bazie genetyki, ale także dzięki własnej aktywności i oddziaływań środowiska, w którym dziecko żyje. Na rozwój dziecka składa się wiele czynników m. in. prawidłowe odżywianie, które wiąże się wdrażaniem dzieci do kulturalnego spożywania posiłków, opanowanie techniki jedzenia, przezwyciężenie uprzedzeń do niektórych potraw oraz higiena spożywania posiłków. Racjonalne odżywianie dzieci ma bardzo duży wpływ na aktywność psychiczną, na stosunek do nauki i zabawy. Mając na uwadze zdrowie i dobro dziecka wdrażamy program autorski "Smacznie, zdrowo, kolorowo". Realizując program prowadzimy zajęcia edukacyjne promujące zdrowe odżywianie. Dzieci poznają Piramidę Żywieniową, wiedzą które produkty są zdrowe i że powinny je wybierać. Poznają wszystkimi zmysłami warzywa i owoce, samodzielnie przygotowujemy z nich soki, surówki, sałatki i desery. Dużą uwagę w naszym przedszkolu przywiązujemy do higieny przygotowywania i spożywania posiłków. Uczymy prawidłowego korzystania ze sztućców i serwetek. Świetnym pomysłem okazało się zaproponowanie dzieciom samodzielnego przygotowywania kanapek. Dzieci z ochotą wybierają zdrowe produkty, które najbardziej lubią i tworzą z nich barwne kanapki, dobrze sie przy tym bawiąc. Mamy nadzieję, że nie braknie nam pomysłów by w naszym przedszkolu było smacznie i zdrowo i żeby w błyskawicznym tempie wszystko znikało z talerzyków. 
J. Wołowiec
Czytaj całość
 
Co daje dziecku pobyt w przedszkolu?
14.02.2016.

Co daje dziecku pobyt w przedszkolu?

 
  • pozwala na nawiązanie prawidłowych kontaktów społecznych,
  • uczy zasad bezpiecznych zachowań,
  • zapewnia warunki do radosnej zabawy indywidualnej i zespołowej,
  • zapewnia warunki do systematycznego zdobywania nowej wiedzy i umiejętności,
  • stymuluje wszechstronny rozwój dziecka,
  • tworzy odpowiednie warunki sprzyjające indywidualnemu rozwojowi fizycznemu i psychicznemu,
  • uczy zasad zdrowego żywienia,
  • sprzyja odkrywaniu zdolności twórczych dziecka,
  • umożliwia poznawanie świata poprzez samodzielne badanie, doświadczanie i eksperymentowanie,
  • rozpoznaje i uwzględnia w podejmowanych działaniach dydaktycznych i wychowawczych tempo rozwoju każdego dziecka,
  • tworzy optymalne warunki do wypoczynku,
  • pomaga w rozwijaniu indywidualnych zainteresowań każdego dziecka.


Czytaj całość
 
Dlaczego warto czytać dzieciom książki?
05.02.2016.

Dlaczego warto czytać dzieciom książki?

To, czy osiągniemy sukces, indywidualnie czy jako społeczeństwo, zależy od odpowiedniego poziomu wiedzy i kultury poszczególnych jednostek. Czytanie książek, w naszym systemie edukacji wciąż uważane jest za podstawę wiedzy. Jednocześnie coraz więcej osób, choć potrafi czytać, nie czyta. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ coraz mniej dorosłych czyta dzieciom książki, a tymczasem nawyk i potrzeba lektury powstają w okresie dzieciństwa.

Współczesny świat z możliwościami, jakie stwarza i z łatwością dostępu do ogromnych zasobów wiedzy, tylko z pozoru jest lepszy. W rzeczywistości jest trudy do zrozumienia i nieprzyjazny dzieciom. Wszystko dzieje się zbyt szybko. Rodzice żyją w ciągłym stresie i pośpiechu, przez co mają zbyt mało czasu by poświecić pełną uwagę dzieciom. W efekcie niedostrzegają wielu ich potrzeb i problemów emocjonalnych czy psychologicznych.

Media elektroniczne stanowią atrakcyjną i niewymagającą wysiłku intelektualnego rozrywkę, która jest coraz groźniejszą alternatywą dla czytania książek. Natłok informacji, obrazów i dźwięków, których dziecko nie rozumie, męczy umysł i oczy malucha. Przekaz płynący z telewizji i Internetu zaburza sferę poznawczą, bo nie wymaga myślenia, skupienia, refleksji, wyobraźni, koncentracji. W konsekwencji, coraz więcej dzieci ma problemy emocjonalne i ubogie słownictwo.

Tymczasem, gdy dorosły czyta dziecku książkę, poświęca mu całą swoją uwagę i troskę. Wspólne czytanie, od najmłodszych lat, jest wspaniałą formą mądrego kontaktu z dzieckiem i doskonałą metodą wychowawczą. Wielu rodziców ma wątpliwości czy warto czytać maluchowi, który ma jeszcze zbyt mały zasób słów i pojęć, by rozumieć treść książki bez pomocy osoby dorosłej. Jednak specjaliści nie mają, co do tego wątpliwości. Czytanie dziecku książek na głos nie tylko wzbogaca jego słownictwo i uczy posługiwania się językiem, ale uczy też myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, pozwala przyswajać wiedzę o świecie i wzorce właściwych zachowań. Język, jest przy tym narzędziem myślenia, również matematycznego.

W jakim wieku powinniśmy zacząć czytać dzieciom książki?

Lektura, od niemowlęctwa stanowi dobrą stymulację dla rozwoju umysłu dziecka, pozwala wzbogacać słownictwo i budować wieź emocjonalną z rodzicami. Kilkulatkom pomaga zrozumieć świat i rządzące nim reguły. Treść mądrych bajek uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do zastanowienia się nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Czytanie dzieciom książek, jest szczególnie istotne dziś, gdy wokół przeważają agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za pieniądzem Ważne, by zacząć wcześnie oraz skojarzyć w umyśle dziecka, czytanie książek z przyjemnością.

 
Czytaj całość
 
Dzień Europejski w Przedszkolu
09.05.2014.

DZIEŃ EUROPEJSKI

W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 2 W PRZEWORSKU

Grupa "Myszki" - przygotowanie i degustacja pizzy (Włochy)

Dzieci z grupy "Myszki" odbyły fascynującą podróż przez Włochy. To kraj, w którym mieszkał Pinokio, dlatego też wysłuchały o nim bajki czytanej przez nauczyciela. Maluchy poznały mapę Włoch, flagę narodową, degustowały pizzę. Na zakończenie zajęcia słuchały muzyki gondolierów z Wenecji, ogladały albumy o słonecznej Italii. To przecież w Rzymie mieszkał kiedyś Nasz Papież....

Grupa "Krasnale" - malowanie tulipanów (Holandia)

Dzieci z grupy 3-4 latki "Krasnale" poznały jeden z krajów Unii Europejskiej jakim jest Holandia. Już same gwiazdki na fladze Unii wzbudziły wielkie zaciekawienie, trzeba było je koniecznie policzyć. Flaga Holandii też zdaniem dzieci bardzo ładna i kolorowa, ale najładniejsze widoki z tego kraju szczególnie słynne niekończące się pola kolorowych tulipanów. Dlatego też dzieci same wykonały te piękne kwiaty, które równo ułożone były namiastką "kwiatowych dywanów ", z których słynie Holandia. Na koniec pamiątkowe zdjęcie i możliwość pomachania chorągiewkami.

Grupa "Promyczki" - czytanie baśni Andersena, budowanie z klocków lego (Dania)

Dzieci z grupy "Promyczki" udały się "samolotem" do Danii. Kraj ten okazał się przedszkolakom znany, szczególnie chłopcom, którzy świetnie znają firmę Lego produkującą ulubione klocki. Dzieci odwiedziły stolicę Danii - Kopenhagę i poznały jej zabytki z wspaniałą rzeźbą małej syrenki umieszczonej na skale nad brzegiem morza w porcie. Wielkim zaskoczeniem dla dzieci była wiadomość, że w Danii rządzi królowa Małgorzata II. Przedszkolaki zapoznały się również z duńskim autorem znanych na całym świecie baśni H.Ch. Andersenem. Dzieci wymieniały znane im baśnie i ulubionych bohaterów, a na koniec wysłuchały jednej z nich o małym, brzydkim kaczątku,które przemieniło się w pięknego łabędzia. Po powrocie do przedszkola wszyscy świetnie bawili się klockami Lego, kolorowali ilustrację z kaczątkiem i marzyli o prawdziwym wyjeździe do Legolandu.

Grupa "Zajączki" - zatańczenie "Krakowiaka" (Polska)

W grupie "Zajączki" dzieci przedstawiły krótką prezentację dotyczącą naszego kraju. Już od dłuższego czasu trwały przygotowania. Dzieci poznały najważniejsze tradycje, zabytki związane z Polską. Uczyły się piosenek np. "Polska, nasz dom", wiersza "Kto, ty jesteś? Polak mały...", tańca "Krakowiak", rozmawiały o Warszawie, Krakowie. Poznały hymn Polski, wiedzą, że Polska należy do Unii Europejskiej. W tym dniu w sali pojawił się duży "Smok", który zainteresował dzieci, chętnie kolorowały jego podobiznę, słuchały legendy o smoku wawelskim, tańczyły "Krakowiaka" w pięknych strojach - były dumne z siebie. Na koniec prezentacji dotyczącej naszego kraju układały mapę Polski z pociętego obrazka. Był to dzień pełen wrażeń.

Grupa "Smerfy" - przygotowanie i degustacja sałatki greckiej (Grecja)

Dzieci z grupy "Smerfy" miały okazję zapoznać się z Grecją - historią tego kraju, językiem, hymnem, barwami narodowymi i kuchnią. Podróż po Grecji zaczęła się na mapie Europy. Zaprezentowane zostały ilustracje przedstawiające flagę, godło Grecji, wazy greckie oraz olimpijskie dyscypliny sportowe. Grecja słynie z bogactwa smaków i zapachów wyśmienitych potraw. Odbyła się degustacja oliwek, sera feta, winogron oraz różnych rodzajów sałat. Dzieci samodzielnie przygotowały sałatkę grecką, koreczki owocowo-oliwkowo-serowe. Całość zakończyły kolorowaniem flagi greckiej.

Grupa "Pajace" - pokaz mody (Francja)

Grupa "Pajace" wybrała do prezentacji największy kraj w Europie zachodniej - Francję. Tematem przewodnim było zorganizowanie pokazu mody, z którego słynie stolica państwa Paryż. W sali zorganizowano "kącik francuski", w którym przedstawiono ciekawostki dotyczące zabytków Paryża oraz ciekawych, interesujących i godnych odwiedzenia regionów Francji. Dzieci wraz z rodzicami przygotowały bardzo ciekawe kreacje do zaprezentowania na pokazie mody. Były to kreacje: letnie, balowe i sportowe. W pokazie, który odbył się na pięknie oświetlonym dywanie w rytmie muzyki wzięły udział dziewczynki i chłopcy. Wszyscy prezentowali się pięknie i wytwornie. Był to dzień pełen wrażeń, emocji i na pewno przyczynił się do bliższego poznania państwa, członka Unii Europejskiej jakim jest Francja.

Czytaj całość
 
METODA PROJEKTÓW
11.03.2014.

METODA PROJEKTÓW

W niniejszym artykule pragniemy poruszyć temat dotyczący metody projektów, jaką pracujemy w naszym przedszkolu. Z praktycznego punktu widzenia postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czemu służy metoda projektów i dlaczego właśnie za jej pomocą pracujemy z dziećmi?

Celem projektu jest stworzenie warunków umożliwiających dzieciom nabywanie umiejętności i wiedzy potrzebnych im do satysfakcjonującego startu w szkole i dalszego rozwoju. Cel ten realizowany jest poprzez organizowanie zajęć opartych na jak największej aktywności dzieci oraz współpracy z rodzicami. Rodzice pełnią zasadniczą rolę współtwórców i współorganizatorów zajęć.

Praca nauczyciela polega na realizacji metody projektów opierającej się na przekonaniu, że najbardziej wartościowe dla dzieci jest uczenie poprzez działanie, a dyskusja w grupie oraz powrót do wcześniejszych pomysłów i doświadczeń to najlepszy sposób zdobywania wiedzy. Innymi słowy: metoda projektów to pogłębione podejście do tematu o charakterze badawczym, które zwykle trwa kilka tygodni. Dzieci wspólnie z nauczycielem wybierają temat badań, a następnie – również wspólnie – decydują o przebiegu projektu i jego zakończeniu. Nauczyciel nie musi decydować, w jakim kierunku pójdzie aktywność dzieci i jakie aspekty problemu zainteresują daną grupę. Każdy projekt ma trzy etapy:

I – w pierwszym następuje wybór tematu (pojawiającego się z inicjatywy dzieci lub nauczyciela), analiza wyjściowego stanu wiedzy i umiejętności dzieci, tworzenie przez nauczyciela siatki pojęciowej związanej z tematem i powiązanie jej z programem pracy przedszkola;

II – drugi etap, to głównie faza badawcza, zarówno na miejscu w przedszkolu, jak
i w terenie, wizyty ekspertów, własne eksperymenty;

III – ten etap, to podsumowanie i podzielenie się nabytą wiedzą i nowymi umiejętnościami.

Zatem, aby odpowiedzieć na zasadnicze pytanie zadane na początku niniejszego opracowania, należy zaznaczyć, że metoda projektów daje szansę wyboru aktywności dzieciom na różnym poziomie rozwoju, uczy je odpowiedzialności za pracę, a także daje możliwości pracy zespołowej.

Podczas dyskusji, czyli tzw. „spotkań w kręgu”, dzieci mają okazję dzielić się tym, co je interesuje i tym, co chciałyby głębiej zbadać. W ten oto sposób możemy poznać ich zainteresowania oraz stopień zaangażowania na dany temat. Ponieważ dzieci mają wiele zainteresowań, nauczyciel może stworzyć listę takich tematów.

Podstawą prowadzenia projektu jest wybór odpowiedniego zagadnienia do realizacji. Pomagają w tym opracowane przez Lilian G. Katz kryteria doboru tematu. Odpowiedni temat:

- daje się bezpośrednio zaobserwować i badać w środowisku życia dzieci;

- dotyczy doświadczeń większości dzieci;

- zasoby lokalne (miejsca i specjaliści) są łatwo dostępne;

- możliwe jest jego przedstawienie z użyciem różnorodnych środków przekazu (scenek, wykresów, budowli konstrukcyjnych, rysunków, itp.);

- wydaje się interesujący dla większości dzieci;

- rodzice mogą włączyć się w projekt;

- nie jest on ani zbyt wąski ani zbyt szeroki.

Gdy już wybraliśmy z dziećmi temat, tworzymy siatkę pojęciową czyli stawiamy problemy, które są zapisywane na dużym arkuszu papieru.

RYS. 1 Siatka pojęciowa

 

Po utworzeniu siatki, którą można uzupełniać o nowe problemy, w dalszych etapach pracy, dzieci dzielą się swoimi przeżyciami lub doświadczeniami dotyczącymi wybranego tematu. Te tzw. historie osobiste można nagrywać, zapisywać, narysować, itp. Dalej dzieci badają daną rzecz, roślinę, przedmiot, czy istotę żywą przy pomocy lupy, lornetki, czy mikroskopu i rejestrują to co widzą w formie szkicu, wykorzystując do tego celu podkładkę, ołówek i papier. Powstaje również model z plasteliny, masy solnej, czy masy papierowej. W trakcie pracy tworzona jest kolekcja dotycząca projektu. Dzieci, ich rodzice oraz znajomi i przyjaciele przedszka przynoszą wyszukane rekwizyty, książki, modele, zdjęcia, itp.

Dzieci wraz z nauczycielem ustalają także „listę pytań” do eksperta, którego zapraszają do siebie. Tym ekspertem w dziedzinie projektu nie musi być prawdziwy specjalista, wystarczy, jeśli to jest dobrze zorientowany w temacie rodzic. Podczas trwania projektu mali badacze mają wiele okazji do prowadzenia doświadczeń i tu nadal korzystają z mikroskopu, lup, menzurek, podkładek, ołówków do zapisania lub narysowania wyników swoich badań
i tego, co się działo podczas eksperymentu.

Po zdobyciu doświadczeń i weryfikacji hipotez stawianych przez dzieci, następuje podsumowanie oraz prezentacja wyników projektu. Dzieci decydują kogo zaprosić, aby podzielić się uzyskanymi wynikami. Są to najczęściej rodzice, koledzy. Taka prezentacja może przebiegać w różny sposób, np.:

  • Powitanie gości i przedstawienie genezy projektu oraz zakresu problemów badawczych i sposobów weryfikacji hipotez.
  • Prezentacja artystyczna (wiersze, piosenki, inscenizacje).
  • Przedstawienie (zazwyczaj przez dwoje lub troje dzieci) przebiegu i rezultatów doświadczeń na poszczególnych stanowiskach badawczych; oraz historii osobistych, twórczych tekstów, obrazków…
  • Wspólne zabawy ruchowo-muzyczne dotyczące projektu lub powstałe w oparciu o projekt.
  • Pożegnanie gości.

Metoda projektów badawczych jest podstawą zdobywania przez dzieci – wcielających się w rolę małych badaczy – doświadczeń i poznania najbliższego środowiska.

Metoda, o której mowa, daje dzieciom wybór aktywności na różnym poziomie rozwoju, uczy je odpowiedzialności za pracę i wdraża do współpracy w zespole. Dzieci przełamują lęk przed autoprezentacją oraz są zainteresowane tym, co dzieje się wokół nich. Często kilka tygodni po zakończeniu projektu obserwujemy, jak dzieci zwracają uwagę na drobne elementy, np. z życia zwierząt: „O! Patrzcie! Pająk złapał muchę!”, „Ten kotek pokazuje, że jest groźny! Lepiej do niego nie podchodzić, bo prycha!”.

Praca nauczyciela jest bardzo elastyczna i wynika tylko z zainteresowań samych dzieci. Uważamy ten sposób pracy za bardzo efektowny, zarówno dla samych dzieci, jak i dla nas, nauczycieli. Możemy wtedy wykazać się własną inwencją, pomysłowością i stawać się dzięki temu twórczym nauczycielem, który zawsze może poddać refleksji swój sposób oddziaływania pedagogicznego. A refleksja ta wpływa na oszacowanie wartości własnej pracy, czyli autoewaluację.

Praca za pomocą metody projektów sprzyja tworzeniu w przedszkolu edukacji wysokiej jakości.

Czytaj całość
 
««  start « poprz. 1 2 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 9 z 12
 
1% DLA PRZEDSZKOLA
Przekaż 1% podatku dla naszego Przedszkola!

Pobierz darmowy program:
PIT PROJEKT 2015

Dowiedz się więcej na stronie:
www.ps.org.pl

Jubileusz
 
ZAPRASZAMY DO WYSŁUCHANIA AUDYCJI RADIA RZESZÓW
 
 
Jubileusz w Radiu Rzeszów
 
Facebook
 
 
Obecnie na stronie
Copyright © Urząd Miasta Przeworska